Dondurma'nın Tadı

18 Ağustos 2006 tarihli Akşam Gazetesi Ege ilavesi "Ziraatçi Gözüyle" Köşemden;



Dondurma yaz aylarının en sevilen gıdalarından birisidir. Tarihi 3 bin yıl kadar eskiye uzanan dondurmanın aslında bir Çin icadı olduğunu görüyoruz. 1777 yılından sonra ABD’de sadece evlerde üretilen bir yiyecek olmuş. 1851 yılı ticari dondurmanın miladı olmuş. Bu tarihten sonra dondurma endüstrisi hızlı bir gelişme göstermiş. Bu nedenle bazı uzmanlar 20. yüzyılın ikinci yarısı "Dondurma Çağı" olarak adlandırılmış. İkinci Dünya Savaşı’nın ardından üretim kapasiteleri büyük tesislerde yapılmaya başlanmış. Çeşidi artan ve maliyet düşen dondurma, lüks bir tüketim maddesi olmaktan çıkıp herkesin damak tadına dönüşmüş.

Yazın bunaltıcı sıcağından biraz olsun kurtulmanın en leziz yolu ya da serinlemenin. Dünyanın en sevilen tatlarından biri olan dondurma, günümüzde artık çilekten, kahveye, karamelden kavuna kadar her türlü lezzette üretilebiliyor. Yüksek besin değerine sahip bu özel ürünü her yaşta ve aslında her mevsimde tüketilmesi gerekiyor.

Türkiye’de 80’li yıllarda kişi başına sadece yarım kilo dondurma tüketiyorduk. 2006’ya geldiğimizde bu rakkam bir buçuk kiloya ulaştı. Ancak yeterli değil. Bu tüketim miktarı Avrupa ortalamasından 6, ABD’den ise 20 kat daha düşüktür. Ülkemizde dondurma 1980’li yıllara kadar pastanelerde satışı ile tüketilmekteydi. Ayrıca 70’li yıllarda İzmir ve Ege’de Memo ve Sütsan anımsanacak fabrikasyon dondurmalardı. 80’li yıllarda ülke genelinde ilk endüstriyel dondurma markası Panda ile tanışıldı. 1990’da Türkiye pazarına giren Algida ise bugün pazarın en büyüğü. 1999 yılında Algida’ya rakip olarak Türkiye piyasasına giren Almanların ünlü dondurma markası Schöller, pazardan umduğunu bulamadı. 2003 yılında Ülker Golf Bursa’da Schöller’e ait tesislerini alarak sektöre girdi. Ülker’in Golf markasıyla dondurma pazarına girişi sektörü hareketlendirdi. Dondurma pazarı bu sezon da yeni bir oyuncuyla hareketlendi. Pazarın yeni aktörü Haagen Dazs ise İstanbul'dan sonra gelecek sezon İzmir, Ankara, Ege ve Akdeniz'in sahil kentlerinde olacak. Dondurma firmaları yaptığı tüm kampanyalara ve yatırımlara rağmen, tüketimi yılın tüm zamanına ve tüm yaş gruplarına yaymakta henüz çok yol kat etmiş değiller. Ancak pazardaki kıyasıya yaşanan rekabet, reklam ve kampanyaların da etkisiyle markalar lehinde gelişiyor.

Sağlıklı beslenmenin alışkanlığa dönüşmesi için yapılan çalışmalar, birçok gıda gibi dondurmaya karşı oluşan önyargıları ve olumsuz uygulamaları ortadan kaldırmaktadır. Günlük enerji ve gereksinimi için yeterince alındığında şişmanlatmaz. Dondurma boğazda ağrı, ateşlenme gibi sorunlara yol açmadığı gibi, yemek solunum ve sindirim organları üzerinde de olumsuz etki yapmaz. 100 gram dondurma 174, çikolata 550, baklava 425, profiterol 350 kaloridir. Önemli olan sağlıklı koşullarda üretilmiş dondurmayı tüketmektir.

Yorumlar

Popüler Yayınlar