Coğrafi İşaretleme Kavramı
COĞRAFİ İŞARETLEME
KAVRAMI
Cem Karagözlü
Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Süt Teknolojisi Bölümü
Bornova – İzmir
Geçen
ayki bölümde de bahsettiğimiz üzere; Son on yılda birçok ürünün nereden geldiği ve nasıl
üretildiği bilgilerinin yer aldığı marka ve etiketler ile pazarlandığı
görülmektedir. Bu ürünün kaynağını gösteren pazarlama üretici ve tüketici
arasındaki bağı güçlendirmiş, ürüne katma değer katmış ve yerel bilgi ve
kültürün korunmasına yardımcı olmuştur. Ürünün kaynağını gösteren pazarlama
stratejisi aslında uzun bir geçmişe dayansa da hem arz hem de talep yönüyle
olan önemi giderek artmış ve küreselleşmeye karşı bir reaksiyon oluşturmuştur.
Yerel üreticiler, kendi ürünlerini tüketicinin gözünde hem ürünün benzerlerine
hem de daha ucuz ürün satan rakiplerine karşı farklılaştırabilmelidir. Bu
farklılaştırmada birçok kriter ön plana çıkmaktadır. Fiyat dışı faktörler
(kalite, imaj ve lezzet gibi) önem kazanmaya başladığı an fiyat rekabeti daha
fazla olmaktadır. Bu durum sadece ihraç edilen ürünler için değil, aynı zamanda
yerel olarak pazarlanan ürünler içinde geçerlidir. Ürünün kaynağını gösteren
pazarlama anlayışı Avrupa ülkelerinde uzun zamandan beri desteklenmekte olup
(özellikle Fransa ve İtalya), bu şekilde pazarlanan şarap, peynir, zeytinyağı
ve et ürünleri gibi ürünlerin özellikle kırsal alandaki yaşama büyük katkı
sağladığı belirtilmektedir.
Kırsal
kalkınma stratejileri sıklıkla tarımsal ürünlerde farklılaştırma yaklaşımına
dayandırılmış çünkü bu tür ürünlerin kendine öz bir farklılıklarının olması,
sağlıklı oluşları ve çevreye olan zararsızlıkları tüketicileri cezp etmiştir.
Bu tür ürünlerin kendine has olan özellikleri üretildikleri bölgeden
kaynaklanan özelliği nedeniyle hareketli olmayan bir avantaj sağlamakta ve bu
durum geri kalmış alanların kalkınmasında bir fırsat olarak
kullanılabilmektedir.
Türkiye’de
önemli sanayi kollarından biri de mevcut hayvan potansiyeli de göz önüne
alındığında süt ve süt ürünleri sanayidir. Her ne kadar büyük bir potansiyele
sahip olsa da işletme başına düşen hayvan varlığı açısından kıyaslandığında
Türkiye’de küçük işletmecilik sisteminin egemen olduğu söylenebilir. Ayrıca,
kırsal kesimde küçük işletmelerin ürettikleri sütü kendi imkanları dahilinde
peynir, yoğurt ve tereyağı gibi çeşitli süt ürünlerine dönüştürdükleri
bilinmektedir. Türkiye’de değişik yörelerde mahalli olarak yaklaşık 198 çeşit
peynir yapıldığı bildirilmektedir. Türkiye gerek yöresel peynirler, gerekse
sanayi tipi peynirler açısından zengin çeşitlere sahiptir. Mevcut olan bu
potansiyelin geliştirilmesinde “Coğrafi İşaretlerin” anahtar rol oynayacağı
kesinlikle unutulmamalıdır.
Coğrafi
işaret uygulaması “Yerelliğin Dünya ile
Buluşması” sloganıyla yerel veya başka bir ifadeyle otantik ürünlerin
korunarak gelecek nesillere bozulmadan aktarılması amacıyla alınan bir dizi
yasal tedbirler şeklinde ifade edilebilir. Adından da anlaşılacağı üzere
coğrafi işaret kapsamına alınan ürünler bir bölge, kasaba, köy, şehir veya
havza gibi sınırları net bir şekilde çizilebilecek bir sahaya bütünüyle veya en
az bir özelliğiyle bağlı olan ürünlerdir. Başka bir ifadeyle coğrafi işaretler
kapsamına alınan bir ürünün bir veya birkaç özelliğini muhakkak sınırları belli
bir alandan almış olması gerekmektedir. Böylelikle işaretleme kapsamına alınmış
ürün, özelliğini aldığı bölgenin adıyla anılarak bir marka haline gelmektedir.
1995 yılından bu yana Dünya Ticaret Örgütüne üye olan Türkiye’de,
Avrupa Birliği'nin coğrafi işaretlere ilişkin 2081/1992 sayılı Konsey
Tüzüğünden esinlenilerek 1995 yılında 555 sayılı Coğrafi İşaretlerin Korunması
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (KHK) kabul edilmiştir. Böylece daha önceden
haksız rekabet hükümleri ile dolaylı olarak korunan coğrafi işaretlere etkin ve
özel bir koruma sağlanmıştır. Coğrafi işaret, ayırt edici özelliği ile öne
çıkan ve bulunduğu bölge ile özdeşleşen ürünlere verilen işarettir. Coğrafi
işaretler, sadece tarım ürünleri ile sınırlı olmayıp, insan eliyle yapılan
ürünleri de kapsamaktadır. Yani coğrafi işaretlerin kapsamına doğal ürünler,
tarım, maden, el sanatları ve sanayi ürünleri girmektedir.
Türkiye’de Coğrafi İşaretli Ürünler
Coğrafi işaretler, “menşe adı” ve “mahreç işareti” olmak üzere ikiye
ayrılır.
1. Menşe Adı
Coğrafi işaret korumasına konu olan ürünün üretimi, işlenmesi ve diğer
işlemlerinin tamamı sınırları belirlenmiş coğrafi alanda gerçekleşmek zorunda
ise bu tür coğrafi işaretlere denir. Menşe adına sahip olan ürünler, temel
niteliklerini sınırları belirlenmiş bir coğrafi alandan sağlayan ve üretimleri
bütünüyle o coğrafi sahada gerçekleşen ürünlerdir. Menşe adı olarak tescili
yapılan ürünlere örnek olarak Isparta gülü, Erzincan tulum peyniri, Kayseri
pastırması, Pervari balı ve Antep fıstığı verilebilir. Bu tür ürünler
niteliklerini ve kalitelerini ancak ait oldukları coğrafi çevrenin ortam
özelliklerinden ve üretim yöntemlerindeki kültürel özelliklerden
kazanabilirler.
Bir ürünün menşe adını taşıması için aşağıdaki şartları taşıması
gerekmektedir.
·
Coğrafi
sınırları belirlenmiş bir yöre, alan, bölge ya da çok özel durumlarda ülkeden
kaynaklanan bir ürün olması,
·
Tüm
özelliklerini veya esas niteliğini veya özeliklerinin bu yöre, alan veya
bölgeye özgü coğrafi unsurlardan kaynaklanan bir ürün olması
·
Üretimi,
işlenmesi ve diğer tüm işlemlerinin tamamıyla bu yöre, alan veya bölge
sınırları içinde yapılan bir ürün olması gerekir.
2. Mahreç İşareti
Ürünün belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri itibarı ile
bir coğrafi bölge ile özdeşleşmesi; üretimi, işlenmesi ve diğer işlemlerinden
en az birinin sınırları belirlenmiş coğrafi alanda yapılmasını gerektiren
coğrafi işaretlere de “mahreç işareti” denir. Mahreç işaretine sahip
ürünler–belirlenen özelliklerden en az birini bulundurması halinde ait
oldukları bölgenin dışında da üretilebilir. Mahreç işaretini taşıyan ürünler
başka bölgelerde de üretilebilmektedir. Ancak mahreç işareti ile korunan
ürünlerin üretiminde ait oldukları coğrafi bölgeye ait hammadde ve üretim
yöntemlerinin aynen kullanılması ve ürünün kalitesinin aynı olması gerekir.
Çorum leblebisi, Gaziantep baklavası, Antakya künefesi, Kula el halısı, Trabzon
telkariye ve hasırı ise mahreç adı ile tescillenen ürünlerden bazılarıdır.
Mahreç işareti taşıyan bu ürünler, ait oldukları coğrafi bölgenin dışında da
üretilebilirler. Ancak bu üretimde, ait oldukları coğrafi bölgeye ait hammadde
ve üretim yöntemlerinin aynen kullanılması ve ürünün kalitesinin aynı olması
gereklidir. Bir ürünün mahreç adını taşıması için aşağıdaki şartları taşıması
gerekmektedir.
·
Coğrafi
sınırları belirlenmiş bir yöre, alan veya bölgeden kaynaklanan bir ürün olması,
·
Belirgin
bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri itibariyle bu yöre, alan veya bölge
ile özdeşleşmiş bir ürün olması,
·
Üretimi,
işlenmesi ve diğer işlemlerden en az birinin belirlenmiş yöre, alan veya bölge
sınırları içinde yapılan bir ürün olması.
Coğrafi işaretlerin tescili için yetkili mercii Türk Patent
Enstitüsü’dür ve yurt içinden veya yurt dışından yapılan tüm başvurular Türk
Patent Enstitüsü’ ne ya da onun yetkili kıldığı makama yapılır.
Coğrafi İşaretlerin Tescili Coğrafi İşaretlerin Tescilinin
Amaçları
·
Yerel
üretimi ve kırsal kalkınmayı desteklemek,
·
Geleneksel
bilgi ve kültürel değerleri korumak,
·
Turizme
katkıda bulunmak,
·
Ürün
taklitçiliği ile mücadeledir.
Bir Ürünün Coğrafi İşaret
Tescili Alabilmesi İçin Sahip Olması Gereken Dört Temel Özellik
·
Ürün
ismi, tüketiciler arasında iyi bir üne sahip olmalıdır.
·
Benzerlerine
kıyasla tanınmış bir özgünlüğü bulunmalıdır.
·
Hammadde
üretimi ve işleme süreci sınırlandırılmış bir coğrafi alanda
gerçekleştirilmelidir.
·
Ayrıntılı
şekilde tanımlanmış özel bir üretim sürecinin ürünü olmalıdır.
Coğrafi İşaret Tescilinin
Sahibi Olabilecek Kişiler
·
Söz
konusu ürünün üreticisi olan gerçek veya tüzel kişiler,
·
Tüketici
dernekleri,
·
Konu
ve coğrafi yöre ile ilgili kamu kuruluşları, tescil başvurusunda bulunabilecek
ve sahibi olabilecek kişilerdir.
Coğrafi İşaret Kullanım Hakkına Sahip Olmanın Avantajları
Coğrafi işaret başvurusu yapma hakkına sahip kişiler ile tescil
edilmiş coğrafi işareti kullanım hakkına sahip kişiler, üçüncü kişiler
tarafından aşağıda sayılanların yapılmasını önleme hakkına sahiptir:
1. Tescilli adın ününden herhangi bir biçimde yarar sağlayacak
kullanımlar veya tescil kapsamındaki ürünleri andıran ya da çağrıştırabilen
ürünlerle ilgili olarak tescilli adın dolaylı veya dolaysız olarak ticari
amaçlı kullanımı,
2. Sözcük olarak gerek coğrafi yeri ifade etmekle birlikte halkta
haksız biçimde ürünün başka yer kaynaklı olduğu izlenimini bırakan kullanımı
veya korunan adın tercümesinin kullanımı veya stilinde, tarzında, tipinde,
türünde, yöntemiyle, orada üretildiği biçimde veya benzeri diğer açıklama veya
terimlerle birlikte kullanımı,
3. Ürünün iç veya dış ambalajında tanıtım ve reklamında veya ürünle
ilgili herhangi bir yazılı belgede doğal veya esas nitelik ve özellikleri ile
menşei konusunda yanlış veya yanıltıcı herhangi bir açıklama veya belirtiye yer
verilmesi,
4. Ürünün iç veya dış ambalajında, tanıtım veya reklamında veya ürünle
ilgili herhangi bir yazılı belgede doğal veya esas nitelik ve özellikleri ile
menşei konusunda yanlış veya yanıltıcı herhangi bir açıklama veya belirtiye yer
verilmesi,
5. Ürünün menşei konusunda halkı yanıltabilecek biçimde ambalajlanması
veya yanılgı yaratabilecek diğer herhangi bir biçimde sunulması (Demirer,
2010).
Coğrafi İşaret Olarak Tescil
Edilemeyecek İşaretler
1. Coğrafi işaret tanımına uymayan adlar ve işaretler,
2. Ürünün öz adı olmuş adlar ve işaretler,
3. Ürünün gerçek kaynağı konusunda halkı yanıltabilecek olan bitki
türleri, hayvan soyları veya benzer adlar,
4. Kamu düzeni ve genel ahlaka aykırı işaretler coğrafi işaret olarak
tescil edilemeyecek işaretlerdir (http://www.tesk.org.tr).
KAYNAKLAR:
555 Sayılı KHK., 1995, “Coğrafi İşaretlerin Korunması Hakkında 555
Sayılı Kanun Hükmünde Kararname” RG: 27/06/1995 – 22326.
Anonim, 2014, Coğrafi İşaret Olarak Tescil Edilemeyecek İşaretler
http://www.tesk.org.tr Erişim Tarihi: Temmuz 2015
Çalışkan, 2010, “Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Dağılış Özelliklerinin
ve Coğrafi İşaret Potansiyelinin Değerlendirilmesi,
Kan, M,
Gülçubuk, M., Kan, A, Küçükçongar, M. 2010. Coğrafi İşaret Olarak Karaman Divle Tulum
Peyniri. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar
Dergi̇si 12 (19): 15-23
Oraman, Y. 2015 . Türkiye’de Coğrafi İşaretli Ürünler. Balkan ve Yakın
Doğu Sosyal Bilimler Dergisi. 01: 1-10
Şahin ve Meral, 2011,Türkiye’de Coğrafi İşaretleme ve Yöresel Ürünler,
Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi, Sayı:5
Yorumlar